torsdag 11 februari 2010

Hur mår du? Jag mår bra.

Igår innan jag skulle sova dvs. 20.40. låg jag och funderade
på en sak. Att frasen "hur mår du" har blivit en alldaglig fras
som man inte frågar för att man verkligen vill veta, det har blivit
som en artighet. Man skiter egentligen fullständigt i hur människan
i fråga mår, man vill bara verka som en trevlig och empatisk människa,
när man i själva verket skulle få stora skräcken om man skulle få en
utförlig förklaring varför en annan person mår förävligt. Sen när
slutade människor bry sig ? Sen när slutade man vilja veta hur
ens omgivning mår?
Det handlar inte längre om en fråga, det handlar om en fras, en
fras som varenda jävel använder för att vara snäll, för att visa
hövlighet.
Det är sjukt, sinnesjukt att i det här samhället, där man kan
göra allting på datorer, allting kan skötas genom internet,
maskiner och robotar, att man har slutat fråga hur människor mår.
Inte undra på att det är så ohyggligt många människor som mår dåligt,
är arbetsskadade, mobbade, deprimerade och ledsena.

Och människor vet också att frågar någon hur man mår så är det inpräntat
i skallen att svara " bra", men hur fan ska man kunna tolka ordet bra? Det
kan vara så olika för så många människor, för den ena människan kan det
vara att man precis kan klara av dagen utan att vilja ta självmord, eller
slå sig själv, eller att man blivit misshandlad både fysiskt och psykiskt.
För en annan kan det betyda att världen är underbar, att man precis haft
världens bästa sex och fick frukost efteråt. Ni ser, det kan betyda så mycket.
Jag är trött på att säga att jag mår bra, för inte fan mådde jag bra förut,
orkade knappt gå ur sängen vissa dagar, låg förlamad medan tårarna rann.
Det gick inte, hur mycket jag försökte förmå mig själv. Hur mycket jag än
kämpade för att kliva upp så gick det inte. Vad var "bra" för mig då?

Jo att orka gå upp ur sängen, orka ta sig in till skolan, orka dagen, utan
att vilja dö eller försvinna.
Det enda som behövdes är en fråga och en vilja att lyssna. Det hjälpte mig,
nu är jag glad, inte lycklig, men glad och så är jag nöjd. Riktigt nöjd.

Inga kommentarer: